Неділя, 16.12.2018, 07:08
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Категорії розділу
    Вхід на сайт
    Наше опитування
    Оцініть мій сайт
    javascript:// javascript://
    Всего ответов: 10

    ...
    Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Чернелицька ЗОШ І-ІІІ ступенів

      Каталог файлів

      Головна » Файли » МО вчителів української мови та літератури

      Тема. «Пісня про Роланда». Історична основа твору і поетичне переосмислення в ньому реальних подій.
      19.02.2017, 03:45

      Тема. «Пісня про Роланда». Історична основа твору і поетичне переосмислення в ньому реальних подій.

      Мета: поглибити поняття про «героїчний епос», провідну тематику середньовічного героїчного епосу; дослідити, як у «Пісні про Роланда» поєднані історичні події і поетичний вимисел; формувати уміння висловлювати власну думку; розвивати навички виразного читання та аналізу тексту; вихо­вувати повагу до історичного минулого

      Тип уроку: урок-дослідження

      Обладнання: виставка різних видань «Пісні про Роланда», картки для самостійного контролю сприйняття нової інформації, ілюстрації до твору.

      Епіграфи: Герої, подібні до творів мистецтва, видаються величнішими через простір віків.

      П. Буаст

      Добро твориш - себе звеличуєш.

      Прислів’я

      Хід уроку

      1. Актуалізація опорних знань

      У дуже давні славні дні

      Складалися дзвінкі пісні

      Про мудрих, добрих королів,

      Про їх підступних ворогів,

      Про лицарів, що рвуться в бій,

      Аби звершити подвиг свій,

      І про принцес, яким любов

      Хвилює серце й юну кров.

      («Трістан та Ізольда»)

      Теоретична розминка

      Пригадайте, що таке героїчний епос.

      Коли виник цей жанр?

      Чи пов’язаний він з фольклором?

      Який період охоплює доба Середньовіччя?

      1. Оголошення теми й мети уроку

      Проблемне питання

      - Чи можемо ми зарахувати «Пісню про Роланда» до героїчного епосу, за якими ознаками? (Тема - зображення героїчних подій, боротьби проти іно­земців та іновірців за батьківщину та християнську віру; ідея- прославлення вірності батьківщині; головна дійова особа - герой, у якому втілено уяв­лення народу про ідеального народного захисника; використання історичних подій, імен відомих осіб.)

      - Чи були твори героїчного епосу в інших народів? (У східних слов'ян - «Слово о полку Ігоревім»;

      в Іспанії - «Пісня про мого Сіда»; в Німеччині - «Пісня про Нібелунгів»)

      - Назвіть виконавців таких творів у різних народів світу. (Жонглери, хуглари, шпільмани, кобзарі.)

      III. Сприйняття та засвоєння учнями навчаль­ного матеріалу

      Повідомлення групи «істориків»

      Історична основа «Пісні про Роланда»

      15 серпня 778 р., коли французький король Карл Великий, «римський імператор», повертався з Іспанії, з походу проти арабів, ар’єргард його вій­ська в Ронсевальській ущелині Піренеїв був зни­щений гірським племенем басків. Разом з багатьма іншими французами, передають літописи, загинув і граф Роланд (Хруоланд),

      Основні історичні невідповідності в «Пісні про Роланда»:

       

      Історична основа

      «Пісня про Роланда»

      Тривалість походу

      декілька місяців

      7 років

      Ворог франків

      християни-баски

      сарацини (араби-мусульмани)

      Загиблий герой

      королівський лицар Хруодланд

      граф Роланд

      Подія

      невизначна подія

      подія всенародного значення

      Підсумок:

      З якою метою переосмислені історичні події в «Пісні про Роланда»?

      Як стати частиною історії народу?

      Повідомлення групи «літературознавців»

      - Який рукопис цього твору зберігся найкраще?

      Оксфордський рукопис, датований 1170 р., автором якого вважають жонглера Турольда, про що вказано в останньому розділі рукопису: «Тут і кінець настав Турольда джесті». Джести - фран­цузький героїчний епос, цикл поем на історичні сюжети XI—XII ст.

      Читання уривків з «Пісні про Роланда»

      Особливості композиції, сюжету твору

      Провідна думка поеми - немає нічого вищого за інтереси батьківщини, за її волю і долю. Роланд -

      мужній воїн, відданий своєму королеві. Сповнений патріотичних почуттів. Йому притаманні доблесть і рішучість. Тільки про свою красуню - Францію думає він, коли вирішує прийняти нерівний бій. Роланд відмовляється від пропозиції Олів’єра сур­мити в ріг, щоб викликати на допомогу війська Карла, хоча це загрожує загибеллю ар’єргарда французького війська.

       

      Завдання. Скласти асоціативний кущ

       

       

      РОЛАНД

       

       

      Словникова робота

      Авангард - частина війська, що йде попереду.

      Ар’єргард - частина війська, що йде позаду.

      Сарацини - араби-мусульмани.

      Джести- французький героїчний епос, цикли поем на історичні сюжети XI—XII ст.

      Жонглери - виконавці творів середньовічного героїчного епосу Франції.

      Виразне читання та аналіз тексту «Пісні про Роланда»

      Схарактеризуйте образ Роланда, цитуючи урив­ки з поеми.

      Чому Роланд не кликав на допомогу?

      Що говорить про те, що Роланд - досвідчений воїн і вірний васал свого сюзерена?

      Зачитайте фрагмент поеми, де описане військо франків. Як називали лицарі свої мечі?

      Повідомлення групи «Дослідники»

      Хто мав право стати лицарем?

      Які особливості лицарських обладунків?

      У чому полягав кодекс лицарської честі?

      Робота в групах, яка узагальнюється колективно.

      Читання та обговорення Кодексу лицарської честі.

      Кодекс лицарської честі

      1. Вірити в Бога і підтримувати його церкву.
      2. Служити вірно й звитяжно своєму сюзерену.
      3. Захищати слабких і беззахисних.
      4. Підтримувати вдів і сиріт.
      5. Жити чесно для слави.
      6. Завжди бути вірним своєму слову.
      7. Завжди бути правдивим.
      8. Доводити до кінця будь-яку розпочату справу.

      9. Поважати честь жінки, присвячувати їй свої подвиги.

      «Скарбничка ерудита»

      Меч мав форму хреста, тому був не лише сим­волом сили і влади, але й релігійним символом. У рукоятку, прикрашену коштовностями, найчасті­ше поміщали святі реліквії. У набалдашнику меча Карла Великого містилося вістря списа, яким Ісус був поранений на хресті. У набалдашнику меча Роланда - 4 реліквії: шматочок одягу Діви Марії, зуб святого Петра, кров святого Василя, волосся свято­го Дениса.

      Меч завжди називали жіночими іменами. Меч був настільки важливим, що іноді сам Бог міг поси­лати його героям через якогось посланця. Саме таким чином ангел приніс меч Дюрандаль Карлові Великому, щоб той міг його вручити кращому воїно­ві своєї армії.

      У Роланда меч Дюрандаль - виняткова твер­дість;

      у Турпіна - Альмас - Свята сокира; у Карла Великого - Джойоз - радісна.

      IV. Підсумок уроку

      У звязку з чим у різних народів світу виникли твори героїчного епосу?

      Якими рисами мав володіти лицар?

      Кого із сучасників ми називаємо лицарями?

      Літературний диктант

      - Твори про героїчні події, героїчне минуле народу. (героїчний епос)

      - Історико-культурна епоха, що має межі IV—XIV ст. - ... (Середньовіччя)

      - Співець, що виконував твори героїчного епосу у Франції (жонглер)

      - Частина війська, що йде попереду, (ар’єргард) Французький героїчний епос, цикли поем на історичні сюжети ХІ-ХІІст. (джести)

      - Ущелина в Піренейських горах, де відбувалась битва між франками і сарацинами. (Ронсенвальська) Рік, коли відбуваються ці події. (778 р.)

      - Хто отримує перемогу у цій битві? - ... (франки) Назва меча Роланда. (Дюрандаль)

      - Як називався ріг Роланда? (Оліфант)

      - Назвати декілька правил Кодексу лицарської честі.

      V. Домашнє завдання: виразно читати поему, дібрати цитати до характеристики образу Роланда, намалювати ілюстрації до твору.

       

      Категорія: МО вчителів української мови та літератури | Додав: Ganna
      Переглядів: 764 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
      Всього коментарів: 0
      avatar